Chciałbym 384 kb/s w lejku

Co raz większe grono moich znajomych, którzy aktywnie używają smartfonów skarży się, że kupili a abonamencie za małe pakiety danych. Przyznam, że i ja – mimo tego, że wszędzie gdzie mogę korzystam z WiFi – dostrzegam, że konsumują co raz więcej danych korzystając z sieci komórkowej.

Dla moich znajomych zbyt mało to 300 MB miesięcznie. Przyznam, że do niedawna wydawało mi się, że wystarcza mi 10 MB, ale szybko przekonałem się, że 200 jest lepszym przybliżeniem miesięcznych potrzeb.

Według badań firmy Nielsen, w USA statystyczny smartfon z Androidem w I kwartale 2011 roku konsumował (wysyłał i odbierał) 582 MB danych miesięcznie. Posiadacz iPhone zużywał 492 MB danych miesięcznie. Z informacji zamieszczonej przez Nielsena nie wynika, jaka część danych została skonsumowana z użyciem WiFi, a jaka przez z użyciem mobilnego internetu.

Patrząc na dane w moim smartfonie mogę powiedzieć, że moje zużycie jest zdecydowanie wyższe od średniej i zbliża się do 1 GB miesięcznie. Tak jak w przypadku badań Nielsena, spora w tym zasługa pobierania i aktualizacji aplikacji.

Patrząc na dane Nielsena, słuchając skarg znajomych i patrząc na własne zużycie śmiem twierdzić, że oferowanie przez operatorów paczek 100 MB danych jest – delikatnie mówiąc – pewnym nieporozumieniem. A takie oferty są np. w rebrandingowych abonamentach PTC w taryfach z opłatą do 99 zł miesięcznie. Moim zdaniem 200 MB – czyli tyle ile oferuje w najtańszych abonamentach Plus – to minimum. Rozsądny pakiet to 500 MB, czyli tyle ile wynosi najmniejszy pakiet w taryfach Delfin w Orange.

I nie przekona mnie argumentacja, że po wykorzystani pakietu i Era i Plus oferują lejek, czyli zmniejszenie prędkości. W praktyce prędkość spada bowiem do poziomu tak niskiego – kilkanaście, kilkadziesiąt kb/s – że nie da się skorzystać z internetu. Sądzę, że w czasach, gdy sieci mówią o 4G, albo o 3,75G i reklamują prędkości do 42 Mb/s lejek powinien ograniczać prędkość do 3G, czyli 384 kb/s.

Oczywiście to tylko marzenia😉 Ale wiem, że marzenia czasami się spełniają. Przez lata dyrektorzy w PTC przekonywali mnie, że klientom usług prepaid wystarcza 5 MB danych miesięcznie i tylko niewielka część potrzebuje więcej. W zeszłym roku doczekałem się pakietu 100 MB😉

One response to this post.

  1. Posted by narkoman on 3 Czerwiec 2011 at 18:13

    „Przez lata dyrektorzy w PTC przekonywali mnie, że klientom usług prepaid wystarcza 5 MB danych miesięcznie”

    Dokładnie dzięki temu porzuciłem PTC, do szału mnie doprowadzał internet w Tak Taku… a za mną odeszło już jakieś 10 ludzi, a będzie więcej🙂 dobrze im tak.

    Odpowiedz

Skomentuj

