Uczestnikom Forum Usług Szerokopasmowych pod rozwagę

Co pół roku Komisja Europejska publikuje informacje o szerokopasmowym dostępie do internetu w krajach Unii Europejskiej. Do tego, że co pół roku jesteśmy w ogonie unijnych statystyk w penetracji już się przyzwyczailiśmy. Mało kto zwraca uwagę, że wedle najnowszych statystyk mamy najwolniejszy szybki internet w Unii.

Gdy w listopadzie 2008 roku KE opublikowała dane na 1 lipca ub.r. wolniejszy niż w Polsce szybki internet był na Cyprze. W opublikowanym przed tygodniem zestawianiu jesteśmy już na samym końcu. Elementem poprawy jest to, że odsetek łączy do 2 Mbps spadł z ok.85 proc. w lipcu 2008 roku do ok. 80 proc. w lipcu 2009 roku.

Nie ma się co dziwić, że mamy najwolniejszy internet w Europi, skoro operatorzy telekomunikacyjni są przekonani, że rynek nie dorósł do większych prędkości niż 4-6 Mbps, a potrzeby przytłaczającej większości klientów zaspakaja 1-2 Mbps.

Na moje pytania o streaming HD na żywo słyszę tę samą odpowiedź: kto to ogląda? Rzeczywiście zapewne nie wielu, bo aby oglądać płynnie i bez zakłóceń dostępne w HD filmy na YouTube trzeba mieć szybkie łącze, a nie łącze stałe o prędkości 1-2 Mbps. Wszyscy chętni mogą sprawdzić jakość swego łącza oglądając Bohemy Rhapsody w wykonaniu Muppetów. Trzeba tylko włączyć w YouTube opcje HD i full screan

Operatorzy telekomunikacyjni nie chcą słyszeć o tym, że łącze 10 Mbps może i powinno kosztować tyle dziś kosztuje łącze 1 Mbps. A łącze 1 Mbps kosztuje dziś tyle, co jeszcze kilka lat temu najpopularniejsze w Polsce łącze stałe – 128 kbps. Nie ma się co oszukiwać, ceny szybszych łączy u operatorów telekomunikacyjnych są zaporowe. I niewiele zmieni wprowadzana 23 listopada na zasadzie promocji obniżka ceny Neostrady.

Nadzieją klientów w wielkich miastach pozostają sieci telewizji kablowych. One jak pierwsze dostrzegły, że internet może być szybki i nie musi być ksomicznie drogi. I dostrzegli to też klienci. UPC, działające na osiem razy mniejszym rynku niż Telekomunikacja Polska, w ostatnich kwartałach zdobywa więcej klientów internetu niż TP. Na ofertę UPC zdecydował się nawet rzecznik grupy TP. Znak czasów?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: