Czarne zestawienie KE

Dzisiejszy raport Komisji Europejskiej powinien zmrozić krew w żyłach wszystkim tym, którzy maja wpływ na polski rynek ICT. Każdy z nich – czy to członek rządu, czy to parlamentarzysta, czy to urzędnik państwowy, czy wreszcie menedżer firmy telekomunikacyjnej lub przedstawiciel izby branżowej – powinien zrobić publiczny rachunek sumienia i głośno powiedzieć, co zrobił, by Polska nie wypadła tak fatalnie, jak wypadła.
Polscy politycy, a także menedżerowie związani z telekomunikacja uwielbiają debaty i dyskusje. Kochają strategie. Efekty dotychczasowych, zestawione są poniżej w zwięzłej ocenie unijnych urzędników oraz w tabeli. I opis i tabela pochodzą z raportu KE.
Jak znam życie, jeśli zacznie się jakakolwiek dyskusja nad tym raportem, to zacznie się albo od kwestionowania danych, albo od szukania i wskazywania winnych. Zacznie się więc w dotychczasowym stylu i przyniesie zapewne efekty takie, jakie przez lata przyniosły dotychczasowe dyskusje.
Niedawno odbyła się jedna z takich debat. Jej pełny zapis publikuje miesięcznik Brief. Wiele nowego się z tej dyskusji nie dowiedziałem. Wśród prezesów firm nadal pokutuje przekonanie, ze 1-2 Mb/s Polakowi wystarcza. Twierdzę, że nie wystarcza, ale Polak jest na nie skazany i gdyby mógł – miał możliwości techniczne, a cena nie byłaby zaporowa – chętnie skorzystałby z szybszego łącza. Z danych UE wynika, ze mamy jedne z najwolniejszych łączy internetowych w Europie.
Co ciekawe prezesi, przedstawiciele izb branżowych, a nawet reprezentanci rządu zakwestionowali informacje, że cena internetu w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie. A tak właśnie jest, gdy uwzględnimy parytet siły nabywczej. Pokazuje to dzisiejszy raport KE.

20.  POLAND
The information society in Poland is still only  developing slowly and in two thirds of all benchmarking indicators Poland is  close to the bottom of the EU ranking. Poland is however taking active steps through a national ICT strategy, the ‚Computerization Plan for Poland in 2007-2010’ and a new one was adopted in December 2008 for the period up to 2013: ‚Strategy for Information Society Development till 2013’. The two strategies are principally aimed at counteracting digital exclusion for low-income citizens and at widening access to the Internet for micro, small and medium entrepreneurs. The former plan aims at developing data communication systems used to carry out public tasks, while the latter focuses on the use of ICT for accelerating the growth of intellectual and social capital of citizens, for increasing productivity and competitiveness of Polish companies and for improving the effectiveness of the public administration.

Broadband
Broadband penetration by population in Poland stood at 13.6% in 2008. It went up by almost 60% since last year, but is still one of the lowest in EU27. DSL coverage at the national level and in rural areas is widely below the EU average. It is therefore no surprise that broadband connectivity for both households and enterprises is at a low  level, with Poland ranking 20th and 25th respectively.

Internet Usage
While they have grown steadily over the past few years, rates of regular and frequent internet in Poland are still relatively low compared to the  EU average. Furthermore, there are as many people (44%) never having used the internet as there are regular users. Correspondingly, rates of usage of internet services are also relatively low in EU comparison, with the exception of seeking information with the purpose of learning.
Similar conclusions hold for the take-up of eGovernment services. With availability of public services far below the European average, take-up by citizens is low, while use by businesses has reached EU average levels.

ICTs in the Economy
Investment in ICT R&D is very small, but progress in terms of ICT exports (in terms of ranking) confirms an important role for the Polish economy in the manufacturing of ICT goods.  ICT take-up by businesses, reflected by eCommerce  and eBusiness indicators, is still at a low level. The share of turnover generated through eCommerce is a quarter lower than on average in Europe, while the proportion of enterprises selling online is only half of the average figure.
The automatic exchange of business documents, however, slightly exceeds the EU average and, together with eGovernment take-up, is a promise for progress in the further development of the information society.

tab1tab2tab3

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: